lauantai 17. elokuuta 2019

Tutustu tuutoriin #2

Olen Nea, 22-vuotias toisen vuoden opiskelija ja tuutori tänä vuonna. Oma fuksivuoteni alkoi viime elokuun viimeisenä perjantaina muutolla Joensuuhun. Olin sitä ennen käynyt Joensuussa kaksi kertaa. Kerran olin lähinnä läpikulkumatkalla ja kerran elokuun puolivälissä hakiessani avaimet uuteen opiskelijasoluuni. Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta ja asuin ennen muuttoa tänne kaksi ja puoli vuotta Turussa, joten olen tottunut elämään Länsi-Suomessa. Vaikka opiskelupaikan saaminen kaukaa kotoa ja tänne Itä-Suomeen muuttaminen oli aluksi pienoinen shokki, olen kotoutunut Joensuuhun yllättävän hyvin. Joka viikko löytyy niin paljon tekemistä, että pois täältä ei malttaisi lähteä lainkaan.

Opintoni käynnistyivät hyvin pienten käynnistymisvaikeuksien (lue: fuksiviikkojen) jälkeen. Vaikka tulin todistuksella sisään, olin välivuosieni aikana töiden ohella ehtinyt lukea oikeustieteitä Turun avoimeen yliopistoon yli 30 opintopistettä, joten aihe ei ollut aivan uusi. Taannoin keskustelin fuksivuoden parhaista muistoista, ja vaikka opinnot ei noussut siinä vaiheessa esiin, olen pitänyt opiskelusta jopa enemmän kuin ajattelin etukäteen. Täysin ongelmattomasti vuosi ei tietenkään mennyt, mutta kenelläpä menisi. Pääosin jäi kuitenkin positiivinen maku ja toiseen opintovuoteen lähden innolla.

Jo edellä mainitut fuksivuoden parhaat muistot liittyvät ihmisiin. Vaikka fuksiviikkoja edeltäneessä sunnuntai-illan ensimmäisessä tapaamisessa jännitti enemmän kuin aikoihin, tutustuin nopeasti uusiin ihmisiin. Ihania ystäviä on löytynyt paljon ja heidän kanssaan aikaa vietetään myös vapaa-ajalla. Kaikki unohtumattomat opiskelijatapahtumat fuksiviikoista lähtien ovat jääneet pysyvästi mieleen, ja kuten joku viisas on joskus sanonut: “Opiskelu on ihmisen parasta aikaa.” Tapahtumia riittää paljon ja monipuolisesti, on sitsejä, approja, tietenkin vuosijuhlat ja lukemattomia bileitä, asiaohjelmaa unohtamatta.

Toivon, että te, uudet fuksit, tulette rohkeasti mukaan Legion tapahtumiin ja tutustumaan aivan huippuihin ihmisiin. Legio järjestää paljon erilaisia tapahtumia ja tekemistä löytyy niin asiapitoisesta ohjelmasta bileisiin. Fuksiviikoista on hyvä aloittaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti